1. Home
  2. /
  3. Keuzehulp
  4. /
  5. Wat is de beste MIDI-kabel of MIDI-interface voor mij?

Wat is de beste MIDI-kabel of MIDI-interface voor mij?

MIDI is nog altijd de meest gebruikte manier om digitale muziekinstrumenten of muziek-software met elkaar te laten communiceren. In deze Keuzehulp leggen we uit wat MIDI is, wat je ermee kunt, hoe je MIDI-apparaten op elkaar kunt aansluiten en wat voor MIDI-kabels je moet gebruiken. Ook kijken we in welke gevallen je een MIDI-interface nodig hebt. Staat je vraag er niet bij? Neem gerust contact met ons op!

1. Wat is MIDI?

MIDI (Musical Instrument Digital Interface) is een universele manier om synthesizers, digitale piano's, keyboards, muziek-software en alle andere denkbare muziek-apparatuur met elkaar te laten communiceren. Dit soort apparaten is daarom vrijwel altijd voorzien van MIDI-aansluitingen. Voorbeeld: je kunt een MIDI-keyboard gebruiken om klanken af te spelen die op je computer staan (zie afbeelding). MIDI beschrijft bijvoorbeeld welke noten er moeten klinken, hoe lang ze duren en wat het tempo is. Het is dus simpelweg informatie over de nootjes (net als bladmuziek) en geen geluid. MIDI-informatie opslaan wordt gedaan in MIDI-bestanden.

MIDI heeft dus weinig te maken met geluidskwaliteit. Hoe goed de muziek klinkt, hangt vooral af van de kwaliteit van bijvoorbeeld de klanken in je synthesizer of de instrument-plugins in je DAW-software. Ook heeft het te maken met hoe nauwkeurig de MIDI-informatie is vastgelegd door de muzikant. Stel dat je een piano-performance maakt door simpelweg noten aan te klikken in je muziek-software, dan zal dit een stuk minder natuurlijk klinken dan wanneer een pianist de muziek inspeelt via een digitale piano met MIDI-uitgang. Want door kleine verschillen in timing en dynamiek tussen de nootjes, kan ook MIDI heel levendig en 'echt' klinken.

Zie vraag 5 tot en met 8 voor meer informatie over het MIDI-protocol.

 Wat zijn de beste instrument-plugins voor mij?
 Wat is de beste DAW-software voor mij?

1. Wat is MIDI?

2. Hoe moet je MIDI aansluiten?

Er zijn twee veel gebruikte methodes: 

  • De klassieke MIDI-kabel is een male/male 5-pins DIN-kabel. Voorbeeld: als je door middel van synthesizer nummer 1 tegelijk synthesizer nummer 2 wilt kunnen bespelen, dan sluit je een MIDI-kabel aan tussen de MIDI OUT van synthesizer 1 en de MIDI IN van synthesizer 2. Dus van out naar in. Als je meerdere MIDI-apparaten op een rijtje wilt aansturen, dan gebruik je MIDI THRU (indien aanwezig) om de binnenkomende MIDI-data ook weer door te sturen naar het volgende apparaat in de serie.
  • Een andere veelgebruikte methode is moderner: USB-MIDI. Als je bijvoorbeeld een USB/MIDI-keyboard op je computer wilt aansluiten, dan gebruik je een normale (passende) USB-kabel: meestal USB-A naar USB-B. Zo'n kabel wordt vrijwel altijd meegeleverd.

Zie ook vraag 3 en 4.

 MIDI-kabels (5-pins DIN)
 USB-kabels (A naar B)

2. Hoe moet je MIDI aansluiten?

3. Wat is een MIDI-interface?

Een MIDI-interface gebruik je bijvoorbeeld als je een muziekinstrument hebt dat enkel voorzien is van de klassieke MIDI-aansluitingen (5-pins DIN), terwijl je computer alleen maar USB-ingangen heeft. Dit past uiteraard niet op elkaar. Maar dankzij een MIDI-interface kunnen deze apparaten toch op elkaar aangesloten worden. Het instrument plug je in de MIDI-interface via een 5-pins DIN-kabel en de computer door middel van een USB-kabel.

Opmerkingen: 

  • Een MIDI-interface hoeft niet een compleet apparaat te zijn, maar kan ook een verloopkabel zijn.
  • Sommige interfaces hebben maar één DIN-aansluiting. Dit betekent dat de MIDI-informatie maar één kant op gaat, bijvoorbeeld synthesizer naar computer. Wil je je synthesizer tevens kunnen aansturen vanaf de computer, dan heeft de interface zowel MIDI IN als OUT nodig.
  • Er zijn audio interfaces die tevens uitgerust zijn met 5-pins DIN-aansluiting(en). Je hebt dan een audio interface en MIDI-interface in één. 
  • Steeds meer digitale instrumenten zijn voorzien van een USB/MIDI-aansluiting. Deze apparaten kun je dus direct aansluiten op een computer. Een interface is dan niet nodig!

 MIDI-interfaces: verloopkabels
 MIDI-interfaces: stand alone
 Audio interfaces met MIDI

3. Wat is een MIDI-interface?

4. Wat is de beste lengte voor een MIDI-kabel?

Over het algemeen kun je gewoon de lengte MIDI-kabel kiezen die je nodig hebt, en het liefst een beetje extra: in de praktijk heb je natuurlijk liever te veel kabel dan te weinig. 

Gebruik je een USB-kabel, denk er dan wel aan dat deze een maximale lengte mag hebben van 5 meter (USB 2.0) of 3 meter (USB 3.0). Bij langere kabels kan een goede werking niet worden gegarandeerd. Zie de Keuzehulp USB-kabels voor meer informatie.

Er zijn ook zeer korte MIDI-kabels van een halve meter. Zo'n lengte zul je niet gebruiken tussen een keyboard en een computer, want dat zal waarschijnlijk aan de korte kant zijn. Maar een groot 19 inch rack vol MIDI-apparaten die via MIDI zijn aangesloten, daar kun je wel mooi korte kabels voor gebruiken. De enige lange kabel is dan de kabel die van een MIDI-keyboard naar het eerste MIDI-apparaat gaat. 

 MIDI-kabels t/m 1 meter
 MIDI-kabels 1.5 t/m 2 meter
 MIDI-kabels 3 meter
 MIDI-kabels 4.5 t/m 6 meter
 MIDI-kabels 7.5 t/m 10 meter
 Keuzehulp USB-kabels

4. Wat is de beste lengte voor een MIDI-kabel?

5. Is MIDI ouderwets?

Het is maar hoe je het bekijkt. Het MIDI-protocol wordt nog altijd massaal gebruikt in studio's en op podia door zowel amateurs als professionals. In die zin is MIDI heel actueel! 

Wel is het zo dat MIDI stamt uit het begin van de jaren 80 en dat er sindsdien weinig aan veranderd is. Tegenwoordig zou je dingen willen kunnen doen waar MIDI niet voor ontworpen is. Voorbeeld: 'pitchbend' (het buigen van de toon met bijvoorbeeld het pitchbend-wiel op een keyboard) kan alleen effect hebben op het hele MIDI-spoor, dus niet op een individuele noot binnen dat spoor. Om die reden moest het merk Roli voor zijn revolutionaire Seaboard-keyboards de binnenkomende MIDI-noten noodgedwongen splitsen over meerdere sporen, zodat er voor iedere noot weer een eigen pitchbend mogelijk zou zijn. Verder is het zo dat de bandbreedte van MIDI beperkt is. De gemiddelde gebruiker merkt dat niet, maar zo gauw je 'curves' gaat tekenen met controllers, en dat over zestien sporen, merk je wel dat je met oude techniek bezig bent.

5. Is MIDI ouderwets?

6. Wat is de toekomst van MIDI?

Er wordt al lange tijd gewerkt aan een verbeterd MIDI-protocol dat veel van de MIDI-beperkingen (zie vraag 5) zou moeten oplossen. De vraag is alleen of en wanneer dit door fabrikanten van digitale muziek-apparatuur overgenomen gaat worden.

Wat betreft de aansluitingen, zien we dat de klassieke 5-pins DIN-pluggen steeds meer plaats maken voor USB-aansluitingen en andere moderne connectoren. Er wordt dus nog wel steeds met de bekende MIDI-informatie gecommuniceerd, maar dan via een modernere connector.

6. Wat is de toekomst van MIDI?

7. Wat is General MIDI (GM)?

De General MIDI-standaard (GM) beschrijft wat een keyboard, synthesizer, klankmodule, workstation of softwarepakket moet kunnen voordat de fabrikant het GM-logo erop mag zetten. Volgens de GM-standaard moet een instrument minimaal 16-voudig multitimbraal zijn, met spoor 10 gereserveerd voor drums. De polyfonie moet minimaal 24 zijn, er moeten minimaal 128 instrumenten op vaste plekken aanwezig zijn en een aantal drumklanken op vaste plaatsen. Het voordeel is dat GM-MIDI-data op die manier probleemloos kan worden afgespeeld op alle GM-apparaten. Een klarinet zit immers altijd op plek 72, een harmonica altijd op 23 en een piano altijd op 1. Dat was vóór de introductie van GM wel anders, en kon je vrijwel niets afspelen op een ander systeem zonder dat er bijvoorbeeld verkeerde instrumenten klonken. 

Maar zoals gezegd bij vraag 1, kan de kwaliteit nog altijd sterk wisselen, afhankelijk van het systeem waarop je de MIDI afspeelt: een klarinet-klank op het ene apparaat kan tenslotte van hogere kwaliteit zijn dan op het andere.

7. Wat is General MIDI (GM)?

8. Waar moet ik op letten als ik meer dan twee MIDI-apparaten op elkaar aansluit?

Het is goed om te weten dat het volledige MIDI-signaal bestaat uit zestien MIDI-sporen (MIDI-kanalen). Om een extreem voorbeeld te geven: stel dat je 16 synthesizers tegelijk wilt aansturen. Zoals gezegd bij vraag 2, gaat het MIDI-signaal naar álle synths, via de MIDI THRU-aansluitingen. Dat betekent dat als je de piano op spoor 1 uit synthesizer 1 wilt horen, maar niet uit synthesizer 2, je spoor 1 in de tweede synthesizer op ‘mute’ moet zetten. Doe je dat niet, dan hoor je dus beide modules dezelfde noten spelen. En als je zestien synthesizers hebt die elk één specifiek spoor mogen spelen, dan moet je een hoop MIDI-sporen muten en zijn in één klap alle kanalen op elke synthesizer in gebruik. Dat is helaas een beperking van MIDI.

8. Waar moet ik op letten als ik meer dan twee MIDI-apparaten op elkaar aansluit?

Bax-shop.be | Back to School Alles voor de beginners