1. Home
  2. /
  3. Keuzehulp
  4. /
  5. Wat is de beste synthesizer voor mij?

Wat is de beste synthesizer voor mij?

Synthesizers zijn muziekinstrumenten waarvan je de klanken niet alleen kunt gebruiken om mee te spelen, maar ook nauwkeurig kunt aanpassen of zelfs helemaal creëren. Dat is een belangrijk verschil met keyboards, die meer gericht zijn op kant-en-klare geluiden en automatische begeleidingen. De synthesizer bestaat trouwens al langer dan veel mensen denken. De eerste commercieel geproduceerde synth (de kostbare Hammond Novachord) stamt uit 1939! Intussen is er een hoop veranderd en zijn deze apparaten er in alle soorten en maten. In onderstaande Keuzehulp beschrijven we onder andere diverse 'synthesemethodes', zodat het hopelijk makkelijker wordt om een keus te maken. Staat je vraag er niet bij? Neem gerust contact met ons op!

1. Waarom zou ik investeren in een synthesizer?

Een synthesizer is een grote bron van klanken die je bijvoorbeeld kunt gebruiken om complete tracks mee te creëren. Je kunt er eigenhandig bassen mee maken en klanken om akkoorden te vormen, maar ook strakke leads en geluidseffecten. Vergeleken met keyboards hebben synthesizers veel meer mogelijkheden om zelf klanken te maken en aan te passen. In de regel klinken synthesizers dan ook mooier en zijn ze beter voorbereid op studiowerk. Automatische begeleidingen zul je er niet in aantreffen. Zo'n arrangement maken producers liever zelf, handmatig. Vrijwel iedere muziekstudio heeft wel een paar synthesizers staan. En ook bij bands zijn ze populair, omdat ze handzaam zijn en je er precies de klank mee kunt maken die past bij jouw 'sound'. Hoe meer verschillende synthesizers je hebt, hoe meer klanken je kunt maken.

 Synthesizers

2. Wat is belangrijk bij een synthesizer? Waar moet ik op letten?

Wordt het je eerste synthesizer en wil je hem gebruiken om (bijvoorbeeld met DAW-software) tracks mee te produceren? Dan kun je het beste een uitgebreid product kiezen. Je hebt namelijk altijd een bepaald aantal klanken nodig voor een productie. Daarnaast heb je een bepaalde polyfonie nodig (meerstemmigheid), multitimbraliteit (verschillende klanken tegelijkertijd, bijvoorbeeld strijkers én piano én blazers), samen met een aantal ingebouwde effecten, zoals reverb en chorus. Je eerste synthesizer kan dus het beste een heel complete synthesizer zijn. De meer gespecialiseerde synthesizers komen later wel!

 Synthesizers

3. Waarom een fysieke synthesizer? Er is zo veel software tegenwoordig...

Dit is een berucht onderwerp op discussiefora. In veel gevallen gaat de discussie niet om de klank. Dat is niet zo gek, want moderne synths zijn tegenwoordig zélf al computers, maar dan in de vorm van een synthesizer. Wat zijn dan de voordelen? Het kan om te beginnen heel prettig zijn om echte knoppen onder je vingers te hebben. Ook ben je met een fysieke synthesizer niet afhankelijk van een computer. Je kan ermee rondtoeren zonder dat je ooit een laptop nodig hebt. En natuurlijk ziet het er indrukwekkend uit...

Dus een fysieke synthesizer heeft geen klank-voordelen? Nou, er is wel een uitzondering: de echte analoge synthesizer. Die analoge 'oscillatoren' kunnen dingen die digitale oscillatoren niet kunnen. Maar dit is alleen van toepassing op extreme situaties. Niet heel interessant voor de meeste mensen dus. 

Tip: gebruik in onze Synthesizer-categorie het filter 'Klankbron'.

 Alle synthesizers
 Analoge synthesizers

4. Is het bewerken en maken van klanken moeilijk?

Ja en nee. Wie net komt kijken, wordt gebombardeerd met onbekende termen. En in het begin is het niet makkelijk om een klank zó te verwoorden dat je er met een synthesizer iets mee kunt. Een synthesizer kan nu eenmaal niets met een menselijke beschrijving als 'een lieve klank met fladderende hartjes'. Je zult echt moeten gaan herkennen hoe een bestaande klank zich gedraagt en dit verwoorden met de technische termen die bij de synthesizer horen. Het voordeel is dat je bij synthesizers gewoon alles kunt uitproberen, vooral bij de modellen die veel (draai)knoppen en schuiven hebben. Zo leer je snel genoeg welke controller welk effect heeft. Het is een kwestie van doen en volhouden! Vergeet overigens niet dat de uitgebreidere digitale synthesizers al een hoop kant-en-klare klanken aan boord hebben, zodat je goed op weg geholpen wordt.

 Synthesizers

5. Module, klavier, desktop, of modulair component?

Heb je nog helemaal niets? Dan is een synthesizer inclusief klavier wel zo praktisch. Heb je al een klavier, dan kun je hiermee een synthesizer-module aansturen via (DIN-)MIDI. Een 19 inch rackmodule was in de jaren 90 heel populair, maar momenteel zie je die nog maar zelden. Tegenwoordig zijn de modules verpakt als desktopmodel. Hierop is dan meer ruimte voor controllers.

Een modulair component is een onderdeel van een modulair systeem. In feite is een modulair systeem een synthesizer waarvan je de gehele 'klankarchitectuur' naar wens kunt aanpassen met patchkabels. Dit is een specialistisch karweitje en er zit een serieus kostenplaatje aan vast. Beginners zullen er dan ook nauwelijks warm of koud van worden. Wel is het indrukwekkend om te zien, een muur vol knopjes!

 Klavier-synthesizers 
 Module-synthesizers 
 Desktop-synthesizers 
 Modulaire componenten 

6. Wat is subtractieve synthese?

Bij deze vorm begin je met een complexe klank (zaagtand, ruis, blokgolf, samples). Daarna haal je door middel van filters bepaalde frequenties van deze klank weg of benadruk je deze juist. Dit is veruit de makkelijkste synthesevorm om te leren. Het aantal parameters is niet zo heel groot en iedere parameter is heel duidelijk in wat hij doet. Omdat het grootste deel van de synthesizers subtractief is, heb je bovendien veel keuze. De meeste klanken in bijvoorbeeld het EDM-genre hebben hun roots in de subtractieve synthese.

 Synthesizers

7. Wat is sample-synthese?

Dit is een veelvoorkomende synthesemethode. In het geheugen zitten onder andere opnames van echte instrumenten die je kunt bewerken. Als je naast synthetische klanken vooral akoestische klanken zoekt (zoals piano, drums, houtblazers, koperblazers) dan is dit de aangewezen techniek. In feite is dit de methode waar je zelf het minste aan hoeft te doen, omdat de 'kern-klank' al redelijk kant-en-klaar is. Dit is ook meteen een nadeel. De fabrikant neemt aan dat niet veel mensen zelf klanken gaan maken met sample-synths. Meestal is het aantal controllers (draaiknoppen, schuifknoppen etc.) dan ook niet erg groot. In het algemeen zijn sample-based synthesizers populaire keuzes voor popmuziek en mediamuziek.

 Synthesizers met sample-synthese

8. Wat is FM-synthese?

FM-synthese is zeer snelle vibrato. Zó snel dat je het niet meer ervaart als vibrato, maar als een verandering in klankkleur. Door met de snelheid en de intensiteit van dat 'vibrato' te spelen, kun je heel veel verschillende klanken maken. Bovendien gedragen die klanken zich erg 'muzikaal'. Het nadeel is dat er enorm veel parameters zijn. In de jaren 80, toen de populaire Yamaha DX7 FM-synthesizer uitkwam, verkeken veel mensen zich op deze complexiteit. Toegegeven, het was ook niet fijn om honderden parameters aan te passen door middel van 'membraanknopjes' en een tweeregelig alfanumeriek display. Toch duikt FM-synthese nog regelmatig op bij eigentijdse synthesizers. Ook veel sample-synths bieden samples van FM-klanken aan. Geschikt voor alle genres!

 Synthesizers met FM-synthese

9. Wat zijn workstations?

Het zijn uitgebreide synthesizers met een vorm van sequencing aan boord. Anders gezegd: met een normale synthesizer zou je de computer (of een losse sequencer) gebruiken om een stuk muziek in elkaar te zetten, maar bij een synthesizer-workstation doe je alles in één en hetzelfde apparaat. Je moet workstations trouwens niet verwarren met workstation-keyboards (ook wel arranger-keyboards genoemd), want keyboards zijn meer gericht op kant-en-klare automatische begeleidingen in allerlei muziekstijlen. Bovendien hebben keyboards meestal ingebouwde luidsprekers aan boord.

 Synthesizers met ingebouwde sequencer

Bax-Shop.be | Demo: Hoe maak ik carrière in de muziekwereld?